Macam mana nak tahu kalau seseorang itu suka kita?


Assalamualaikum . Hi . dan selamat petang :D
Nak cakap sikit pasal perasaan nih :3 heeee .

Setiap orang sentiasa mempunyai cara tersendiri untuk menunjukkan yang dirinya mempunyai perasaan terhadap orang itu.

Antaranya : ...

1. Kadang-kala kita perasan seperti ada seseorang memerhatikan diri kita dari jauh seperti gerak-geri kita , apabila kita berbual-bual dengan seseorang, apabila kita ketawa, apabila kita berjalan dan sebagainya.

2. Apabila kita berada di sesuatu tempat yang kita selalu lepak bersama kawan atau bersendirian seperti di perpustakaan, kantin dan lain-lain, pasti kita akan ternampak akan diri si dia. Apabila kita terpandang mata si dia, si dia cepat-cepat menoleh ke tempat lain atau memandang benda lain kalau dia bersama kawan ataupun semasa memegang buku dan ada sesetengah orang, dia akan memegang hidungnya atau pipinya sebab si dia tersentap sebab kita terpandang si dia secara tiba-tiba. Si dia cuba selindungkan perasaan malunya tetapi dalam hati dia berasa gembira sangat sebab hasratnya tercapai.

3. Apabila kita hendak balik dari sesuatu tempat seperti balik sekolah, kerja atau lain-lain, kita perasan si dia yang kerap memerhatikan kita tadi mengekori kita dari belakang. Seolah-olah berkelakuan seperti pengintip. Sesetengah orang akan berasa tidak selesa dengan keadaan sedemikian. Jadi, pandai-pandai mengawal situasi seperti itu. Pastikan anda tidak berjalan sendirian kalau si dia berjalan bersama kawan-kawannya. Kita tidak tahu isi hati seseorang.

4. Apabila kita sedang melakukan seseuatu pekerjaan atau perkara seperti kita sibuk membantu guru atau kawan seperti sedang mengelap, menyapu sampah, mengankat buku dan sebagainya, secara tiba-tiba si dia datang menolong kita sambil senyum-senyum ataupun menunduk ke bawah sebab si dia ingin selindungkan perasaan malu si dia apabila bersama anda. Kalau dalam situasi seperti kita sedang menyapu sampah atau mengangkat buku, si dia akan beri alasan " Sahaja saya nak tolong awak ", " Nampak macam berat buku yang awak bawa", " Saya tengah senang hati ini, sebab itu saya tolong awak " . Sesetengah orang , si dia akan memberi alasan seperti ini " Jangan perasanlah , saya tolong awak sebab saya kasihan tengok awak ini ".Cuba fikir semula, kalau si dia tiada perasaan terhadap kita, kenapa susah-susah nak tolong, si dia yang yang ego akan membiarkan sahaja seserang dalam kesusahan sebab si dia tiada perasaan terhadap kita. Orang seperti boleh dikatakan seorang yang tidak bertimbang rasa. Pentingkan diri sendiri.

5. Apabila kita sedang berjalan atau berjalan melepasi diri si dia, si dia secara tiba-tiba bercakap dengan kuat, ketawa terbahak-bahak walaupun tiada yang lucu dan lain-lain. Hal ini kerana dia ingin kita perasaan akan kewujudan si dia dan supaya kita memandang wajahnya. Sebab si dia faham kalau si dia berkelakuan seperti itu, kita sudah pasti ingin tahu siapakah orang itu , siapakah yang membuat bising ketika kita sedang fokus terhadap sesuatu kerja atau sedang membaca buku atau ketika sedang berbual dengan kawan-kawan. Si dia ingin akan perhatian dari orang yang disukai atau cintai sebab kalau orang yang disukai atau cintai tidak memberi perhatian kepada si dia, si dia akan berasa kecewa ataupun dia akan berusaha lebih gigih untuk mencapaikan hasratnya itu.

6. Ketika kita bercakap dengan si dia, si dia akan melayan kita dengan lemah-lembut, sopan santun, berbudi bahasa, dan menjaga tutur katanya. Sebab itu adalah cara itu si dia membuatkan kita tertarik akan dirinya. Dan, cuba lihat cara si dia ketika sedang bercakap dengan orang yang tidak berkenan atau tiada perasaan terhadap orang itu, pasti dia akan buat acuh tak acuh dan tidak seperti si dia melayan kita seperti seorang yang istimewa ataupun berharga kepada diri si dia.


7. Apabila kita memberi sesuatu kepada si dia, si dia akan mengambilnya dengan senang hati, gembira, dan lemah-lembut sebab si dia tidak ingin anda menganggap dirinya seorang yang kasar. Dan, si dia akan mengucapkan terima kasih kepada kita sebab si dia menghargai benda yang kita telah berikan kepadanya. Contohnya, kita beri dia hadiah, si dia akan menjaganya dengan cermat sehingga si dia berasa tidak sanggup untuk kehilangannya atau merosakkannya sebab itulah benda paling berharga bagi si dia. Ataupun, ketika kita beri si dia pen untuk si dia menulis sebab si dia terlupa hendak bawa, si dia akan menggunakannya dengan berhati-hati dan cermat sebab takut merosakkan barang kita berikan kepada si dia. Si dia secara tidak langsung akan menganggap itu adalah amanah yang diberikan kita kepada dirinya.

8.Kalau kita menanyakan sesuatu soalan kepada dirinya, si dia akan menjawab dengan bersungguh-sungguh, bersemangat, dan jujur serta pantas. Tidak seperti orang lain, orang yang tidak mempunyai perasaan terhadap kita , si dia akan menjawab dengan lambat ataupun buat tidak tahu ataupun melayan orang lain dahulu. Contohnya " Sekejap..." atau " Selepas ini saya layan awak.. "


9. Si dia akan berada di sisi kita pada setiap masa pada waktu senang dan susah. Sebab si dia percaya yang kita boleh harapkan dirinya dan percayakan dirinya. Si dia ingin kita merasai keikhlasan hatinya terhadap kita. Si dia ikhlas hati untuk berada di sisi kita.


10. Apabila si dia perasan kita tidak datang sehari dua atau lambat untuk tiba seperti kita ada mesyuarat, tuisyen, dan sebagainya, si dia berasa tidak bersemangat dan seolah-olah berasa mengantuk, marah, tidak puas hati dan seperti orang yang putus cinta. Hal ini kerana si dia berasa tidak senang hati apabila kita tiada dan si dia rindu untuk menatap wajah kita walaupun sedikit. Tetapi, apabila kita sampai atau datang selepas dua tiga hari, si dia tiba-tiba bersemangat, lapang hati dan tidak mudah marah sebab si dia perasan akan kewujudan diri kita. Kadang-kala, si dia akan tanya kita. Contohnya " Awak sakitkah ? , " Kenapa tidak datang ? Saya risaulah " dan sebagainya. Itu memberi petunjuk kepada kita, yang kita ini mempunyai seseorang yang akan mengambil berat tentang diri kita walaupun hal tersebut adalah ringkas dan kecil untuk dirisaukan.



11. Si dia akan mengikut minat kita. Contohnya, kita suka bermain dengan pen apabila kita sedang berfikir, keliru, atau sedang bercakap, ketika kita sedang mendengar muzik semasa makan atau semasa belajar atau kerja, apabila si dia perasan kita gemar bersukan padahal si dia bukan seseorang yang gemar bersukan dan sebagainya. Si dia ingin kita tahu yang dirinya meminati diri kita dan si dia turut ingin kita tahu bahawa dirinya mempunyai perasaan terhadap kita. Kadang-kalanya, si dia akan turut ketawa bersama kita walaupun dirinya merasa perkara tersebut tidak lucu atau si dia akan mengikuti jawapan yang kita berikan apabila seseorang tanya soalan kepada kita atau menyokong diri kita walaupun si dia tahu bahawa orang lain tidak bersetuju dengan pendapat kita.



12. Ketika kita sedang bermain atau bersukan, si dia akan memerhatikan gerak-geri kita. Sebab si dia berasa sangat berminat untuk tahu mengenai diri kita. Si dia akan cuba memahami diri kira sedikit demi sedikit kerana ia perkara yang sangat penting bagi dirinya walaupun kita tidak meminta si dia memahami diri kita ini. Ini tandanya si dia menghargai diri kita. Dan, kalau kita selepas bersukan atau bermain dan berpeluh sampai baju pun basah, sudah tentu kita akan perasan yang kita sedang berbau badan, dan , pada masa itu juga si dia muncul di hadapan kita, sudah tentu kita akan mengelakkan diri atau menyembunyikan bau badan kita sebab ia sebahagian daripada keaiban kita. Tetapi, si dia akan berpura-pura tidak menghidu sesuatu pun atau buat tidak endah sebab si dia tidak pedulikan dengan semua itu dan si dia beranggapan " Setiap orang mempunyai bau badan cuma diri mereka sendiri tidak menyedarinya " dan si dia tidak menutup hidung dengan sesuatu pun atau cuba kipaskan dengan tangan untuk menghilangkan bau badan kita. Jika si dia seorang yang bertimbang rasa dan memahami isi hati orang lain, si dia akan menyuruh kita berada di bawah kipas, berehat sekejap sambil memberi kita minuman atau makanan, memberi kita pewangi ketiak atau minyak wangi, memberi kita tuala yang si dia baru beli atau bawa khas untuk kita dan si dia melayan kita seperti biasa tanpa mengendahkan bau badan kita walaupun kita berasa tidak selesa dengan keadaan kita pada masa itu. Si dia berkelakuan seperti itu sebab si dia tidak ingin orang lain mentahui keaiban diri kita dan si dia hanya ingin dirinya sahaja yang tahu mengenai diri kita seolah-olah ia adalah sesuatu rahsia yang berharga kepada dirinya.



13. Jika anda seorang yang berfikiran seperti ini " Si dia tidak menepati jangkaan saya " . Menepati jangkaan bermaksud menepati tekaan anda buat atau dikenali sebagai kesimpulan ringkas tentang dirinya. Kita boleh menjangka si dia akan melakukan itu ini dan tidak akan melakukan itu ini yang salah. Jika si dia menepati jangkaan kita, ertinya kita memahami diri si dia dan boleh dikatakan si dia adalah untuk kita. Contohnya " Saya yakin dia akan memerhatikan saya bermain pada petang ini ", " Saya pasti dia akan menunggu saya nanti" atau " saya pasti dia akan memerhatikan saya dari jauh ( untuk anda yang tidak berminat dengan si dia yang mempunyai perasaan untuk diri kita ) dan sebagainya. Kita akan berasa lebih yakin yang seseorang itu mempunyai perasaan terhadap kita sebab semua jangkaan yang kita buat , semuanya tepat. Tapi, pandai-pandailah bahagikan kepada 2 perkara iaitu sama ada kebetulan atau kebenaran.



14. Apabila si dia tanya sesuatu kepada orang lain tentang sesuatu perkara, orang yang ditanyanya tidak mendengar dengan jelas atau tidak memahami soalan tersebut, si dia akan biarkan sahaja perkara itu dengan berkata " Tiada apa-apa " , " Nantilah saya beritahu awak " atau " Tak apa ". Ertinya si dia berasa marah kerana orang tersebut tidak memberi perhatian terhadap soalan yang ditujukan. Tetapi lain pula apabila soalan ditanyakan kepada kita, apabila kita kata " Maaf, saya tidak faham ", " Saya tidak dengarlah " atau " Kurang jelaslah ", si dia akan mengulang semula soalan tersebut sehingga beberapa kali, kadang-kala samapai5-6 kali, si dia ingin kita memahami dan mendengar soalan tersebut. Si dia sangat menghargai jawapan diri kita dan si dia ingin mendengar pendapat kita mengenai perkara tersebut sebab diri kita adalah istimewa kepada dirinya. Setiap perkataan atau ucapan yang telah kita ucapkan kepada diri si dia, si dia akan mengingatinya walaupun kita sendiri sudah melupakan perkara tersebut.



15. Apabila kita hantar mesej kepada si dia, kita akan terima dalam beberapa saat sehingga ejaan pun tersalah tulis sebab si dia tidak ingin anda menunggu dan si dia tidak peduli jika si dia menunggu mesej anda dengan lama sebab si dia percaya yang kita akan membalas mesejnya.


16. Sebelum kita mengenai si dia, si dia berpakaian selekeh , tidak terurus dan tidak berbau wangi serta mulut berbau busuk. Tetapi, apabila kita mengenali dirinya dan si dia pernah berbual dengan kita, tiba-tiba orang yang kita kenal dulu selekeh, bau busuk dan mulut berbau dan gigi kuning, tiba-tiba berpakaian kemas, cantik, wangi sebak satu tempat, gigi putih melepak dan muka bersih berseri-seri sehingga kita tidak kenal diri si dia yang lalu. Apabila si dia terpandang kita yang diri kita ini masih terkedu dan tersentap, si dia tidak melayan orang lain tetapi, si dia terus datang kepada kita sambil memberi salam atau mengucapkan " Hei , bagaimana hari awak ? " sambil tersentum-senyum. Hal ini kerana si dia sudah mempunyai perasaan terhadap diri kita. Seterusnya, si dia ingin sentiasa kelihatan indah di hadapan mata kita supaya kita ingat betapa indahnya si dia hari ini dan si dia ingin kita tanya " Kenapa awak kelihatan kemas, cantik, wangi lagi baju berseterika pula ini ? " . Jika kita tanya soalan seperti itu, si dia akan berasa gembira sebab si dia mula perasan akan perbezaan dirinya pada masa itu dengan yang lalu serta perasan akan kewujudan dirinya.


17. Si dia sentiasa berkata benar dan berterus-terang kepada kita kerana si dia faham yang seseorang itu gemar akan kebenaran, kejujuran dan keterus-terangaan. Tetapi, lain pula apabila si dia bercakap dengan orang lain, siap tipu sana tipu sini. Jadi, kita sebagai orang yang istimewa kepada dirinya haruslah memberi nasihat kepada si dia kerana si dia akan sentiasa kata-kata kita ucapkan kepadanya.


18. Si dia sentiasa berjalan di sisi anda apabila berada di sesuatu tempat dan kadang-kalanya si dia akan menyuruh anda berjalan bersama teman-teman dan si dia akan berjalan bersama teman-temannya sebab si dia tidak ingin orang yang beranggapan yang diri kita dengan dirinya sedang berkekasih dan tidak ingin fitnah timbul dan tersebar ke seluruh tempat. Walaupun si dia ingin sekali berjalan bersama anda secara berdua-duaan, tetapi si dia tetap mengetepikan keinginannya dan lebih mengutamakan diri anda terlebih dahulu. Orang seperti ini boleh dikatakan mencintai sepenuh hati dan perihatin.



19. Si dia akan mempertahankan anda apabila kita berada dalam sesuatu situasi yang kita sangat harapkan sokongan seperti ketika kita didakwa, difitnah atau dianiaya. Si dia berusaha keras untuk menyatakan yang diri kita berkata benar dan tidak berkelakuan seperti itu ini. Tetapi, jika benar seperti dakwaan yang disebarkan dan dikatakan kepada kita dan kita memang berkelakuan seperti itu, lebih baik mengaku sebelum si dia mengetahui dan memahami situasi sebenar yang sedang berlaku. Hal ini kerana seseorang lebih gemarkan kejujuran daripada penipuan kerana tiada sesiapa yang ingin dirinya dibohongi. Orang yang jujur akan dihormati dan diberikan kepercayaan yang tinggi kerana kejujuran yang ada pada dirinya. Jadi, sentiasa jujurlah apabila berkata-kata walaupun kebenaran tersebut sukar untuk kita katakan.


20. Si dia akan memberikan kita hadiah untuk hari istimewa kepada kita. Contohnya, hari ulang tahun kelahiran kita, hari keluarga, hari persahabatan dan sebagainya. Kadang-kala, si dia akan memberikan hadiah sebelum tiba waktunya. Si dia ingin kita berasa gembira dengan pemberiannya dan menghargai hadiah tersebut serta mengucapkan terima kasih kepadanya kerana membuatkan kejutan untuk kita walaupun kita tidak minta dirinya melakukannya.



21. Si dia akan meminta kebenara dari kita tentang sesuatu perkara yang peribadi. Contohnya " Boleh saya ambil gambar awak ? ", " Boleh saya buka buku diari ini ? " , " Awak ingin ceritakan kepada saya tentang perkara itu tak ? " dan sebagainya. Si dia ingin berkelakuan sopan terhadap sesuatu perkara yang anda anggap peribadi dan si dia tidak berniat hendak membuatkan diri kita berasa marah terhadap kelakuannya yang tidak sopan jika si dia tidak meminta kebenaran daripada kita terlebih dahulu.


22. Si dia akan menyimpan gambar kita untuk tatapan mata dan si dia akan menyimpan semua mesej-mesej atau surat-surat yang kita kirim kepadanya walaupun kita sudah buangkannya dan melupakan perkara tersebut. Perkara tersebut cukup berharga bagi dirinya keran si dia tahu bahawa masa lalu tidak boleh diulangi.

Tiada ulasan: